Cukier to główne źródło energii dla człowieka. Efektem rozkładania się cukrów w organizmie jest powstanie energii. W przypadku cukrów naturalnych energia, która się z nich wydobywa jest stała i zrównoważona. Problem pojawia się w przypadku cukrów rafinerowanych gdzie cała ta równowaga zostaje zachwiana.

1. Agawa – syrop z agawy pochodzi z Meksyku, gdzie używany jest jako środek słodzący. Pochodzi z kaktusa Agave i stąd jego nazwa. Fruktoza w nim zawarta jest cukrem prostym, który z natury przyswajany jest zdecydowanie wolniej niż w przypadku stosowanych u nas cukrów takich jak sacharoza i glukoza
2. Stewia – to środek bezkaloryczny od 150 do 300 razy słodszy niż tradycyjny cukier. Stewia zawiera dużo cennych i wartościowych skłądników mineralnych ale uwaga – należy uważać na wysoko przetworzone odmiany produktu bo te pozbawione są cennych właściwości. Powinniśmy zainteresować się brązowymi i zielonymi ekstraktami lub sproszkowanymi liśćmi Stewi a unikać ekstraktów przejrzystych i białego proszku.
3. Syrop daktylowy – bardzo dobry do słodzenia herbaty jaki do wyrobu ciast. Obok cukrów syrop daktylowy zawiera cenne witaminy i minerały.
4. Syrop klonowy – pochodzi z pnia klonu zawiera dużo cukru i sole mineralne, jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód
5. Miód – bardziej kaloryczny niż cukier biały ale w związku z tym że zawiera minerały i enzymy to nie zaburza równowagi naszego organizmu tak jak robi to cukier biały. Głównymi składnikami są tutaj fruktoza i glukoza.